torsdag 15 september 2011

Barnövervikt

I kostdoktorn. Där finns en länk som Jonas Colting skrivit. Bra! Handlar om Barns övervikt och föräldraansvaret.

Jag har flera gånger sagt, ATT jag önskar att jag funnit lchf då barnen var små. Att jag redan då skulle ha insett och förstått skillnaden på bra mat. För MITT ansvar är det som mamma att visa vägen och lära dom vad som är bra och dåligt. Vems ansvar skulle det annars vara?

Har alltid försökt ge dom bra mat, förr var det"tallriksmodellen" och har följt de rådande kostråden som funnits för barn. Inser vad tokigt, med allt detta socker som mina barn fått i sig, detta dolda socker, det gör mig riktigt skrämd.

Jag har 4 barn, 3 barn utan problem, de har ingen övervikt eller inget speciellt med hälsan, 1 pojke som har fått äta blodtrycksmedicin sen snart 2 år. han är nu 17. Lätt överviktig, svår att övertyga om lchf. han är intresserad men motivationen är inte där än. Men han väljer bättre och bättre mat och förstår mer. Det lossnar. Jag tjatar INTE utan han ser bara på mig vad och hur det fungerar och det har gjort att han börjat fråga mer om lchf. På hans fars sida finns hjärt och kärlsjukdomar.
Skrämmer mig, men man kan inte tvinga någon att inse fakta. Jag fortsätter och hoppas han snart hoppar på tåget, ibland gör han det några dar, sen faller det, men snart så kommer det nog...det mognar fram. Doktorn sa till honom att undvika kolhydrater. Äta GI. Imponerade danska doktor.

Vad kan man göra som mamma mera än att visa vägen? OCH hur är det bästa sättet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar